University Life - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Eijck - WaarBenJij.nu University Life - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Eijck - WaarBenJij.nu

University Life

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Simone

17 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Inmiddels woon ik alweer ruim anderhalve maand in het mooie Kaapstad en aangezien de colleges al even aan de gang zijn, is het vakantiegevoel wel een beetje over. Een beetje dan.. Nadat ik zorgvuldig m'n vakken had uitgekozen (lees: maar twee dagen per week college), kon ook de studie beginnen. Ik heb gekozen voor drie vakken:
- International Criminal Law and Africa
- Law, Development Labour and Social Policy (als vervanging voor mijn thesis)
- Principles of Intellectual Property Law (mastervak)
- En dan heb ik nog één van van thuis wat ik op afstand moet doen, omdat ik dit niet kon vervangen. Dit is Rechtsfilosofie B.

De universiteit is elke dag nog heel indrukwekkend, ook al loop ik er al even rond. Het is één grote campus welke is opgedeeld in drie campussen: lower, middle en upper campus. Deze namen zijn zo gegeven, omdat het aan de voet van de Tafelberg ligt en upper campus dus inderdaad een behoorlijk aantal traptreden zijn. Ik woon ongeveer 10 minuten van de campus af met de bus. Ze hebben hier speciale Jammie-bussen waarmee alleen studenten naar de universiteit kunnen gaan. Deze bussen rijden rond op de campus en naar de southern suburbs (waar de meeste studenten wonen). Ook gaat er nog eentje helemaal naar het centrum, omdat daar ook nog een gedeelte van de campus is. Er gaat geen Jammie naar middle campus, waar de rechtenfaculteit zit, maar 10 minuutjes lopen vanaf upper campus met een uitzicht over heel Kaapstad is ook geen straf. Upper campus is een beetje het paradepaardje van de universiteit. Iets lager liggen de rugby-velden en als je daar op staat is het zo mooi! De Jameson Hall is het middelpunt en is een Griekse tempel. Daaromheen staan allemaal hoge gebouwen begroeid met klimop met daarachter de Tafelberg wat echt het wow-effect creërt. Tilburg University met haar oostblokgebouwen kan hier zeker nog wat van leren.. Voor de Jameson Hall is de Plaza, een soort plein waar wel altijd wat te doen is. Dit varieert van BMX-races (waar hele parcours voor worden opgebouwd) tot twee stands over het conflict in Israël met aan de ene kant het front van de Palestijnen en aan de andere kant het front van de Israëliërs, die dan debatten tegen elkaar gaan voeren over de kwestie. Sowieso merk je dat de studenten heel erg graag debatteren en graag over grote conflicten praten. Momenteel is er op UCT ook een beetje crisis over het Rhodes statute. Een student heeft als manier van actie poep (ja echt) tegen het Rhodes Statute op de universiteit aangegooid. Ik weet niet precies wie Cecil Rhodes was, maar hij was een racistische kolonist uit Engeland, maar heeft wel de grond gegeven zodat UCT gebouwd kon worden. Ook vinden ze dat blank en zwart nog steeds niet gelijk zijn op de universiteit. Er is dus nu een heel protest aan de gang van een aantal medestanders van hem omdat beeld te laten verdwijnen, waar een hele hoop andere studenten het natuurlijk ook weer niet mee eens zijn.

Anyway, terug naar mijn vakken. Alle drie de vakken zijn heel kleinschalig, maximaal 28 mensen per les. Dit houdt dus ook in dat ik geen hoorcolleges heb en mijn lessen dus eigenlijk allemaal werkcolleges zijn. Je merkt ook dat de rechtenfaculteit hier een stukje kleiner is dan in Tilburg. Iedereen kent elkaar, behalve mij dan haha, en leraren worden gewoon met de voornaam aangesproken. Niemand is bang om vragen te stellen aan leraren, wat wel prettig is. In Nederland kunnen sommige hoogleraren nogal arrogant zijn en vinden dat je domme vragen stelt. In twee van mijn klassen ben ik de enige international, dus dat is wel even wennen. Iedereen kent elkaar al en ik ben de nieuwe in de groep. Ik vind wel dat ze heel erg open zijn om met je te praten en je betrekken bij de rest. Bij ons is iedereen toch meer gebonden aan zijn eigen 'kliekje' en wordt er niet zo omgekeken als er mensen alleen in de les zitten. Sowieso vind ik dat Zuid-Afrikanen heel erg open zijn om je te leren kennen. Om een of andere reden vinden ze Nederlanders helemaal het einde, dus mijn Nederlandse kamergenootje Lieke en ik worden overal bij betrokken en ze willen graag vriendschappen met ons maken. Je merkt echt dat het ligt aan dat we Nederlands zijn, want bij de Amerikanen is het heel anders. Wij blijven elkaar ook telkens verbaasd aankijken als ze weer eens zeggen hoe leuk ze Nederland wel niet vinden haha. We hebben daarom ook al een aantal locals als vrienden gemaakt die ons meegenomen hebben naar de rugby game van de Stormers (Kaapstad) en ook een braai/houseparty waar we de enige internationals waren.

De vakken zijn verder erg gericht op assignments maken, waar ik iets minder fan van ben. De mensen die mij wel kennen weten dat ik niet zo dol op colleges ben en wel houd van gewoon één tentamen op het einde. Paar weken knallen in de bieb en dan ben je weer klaar. Hier is het dus totaal anders. Om de twee weken heb ik wel een deadline en iedereen doet de verplichte readings van tevoren, dus daar ben ik ook maar mee begonnen. Samenvattingen verkopen doen ze helaas niet aan. Ik weet dat het niveau vergelijkbaar/hoger is met Tilburg dus ik durf het risico niet zo goed te lopen alles op het einde te doen als ik de rest alles continu zie bijhouden. Op zich vind ik het niet zo erg, aangezien ik toch maar 6 contacturen per week heb verspreid over twee dagen en het leren voor de tentamens nu wel makkelijker zal worden.

Verder is UCT heel Amerikaans op het gebied van sport betreft. Rugby is de grootste sport hier in Zuid-Afrika en het eerste team van UCT is dan ook heel belangrijk. Zij spelen momenteel de Varsity Cup, dat is een landelijke league tussen alle universiteiten in Kaapstad. We zijn laatst naar een wedstrijd geweest en ik was behoorlijk impressed van de happening die het was. Iedereen kreeg schmink op zijn gezicht met de kleuren van de Ikeys, het team. Sommige hadden gewoon een helemaal blauw met wit gezicht. Ook cheerleaders, spelletjes in de rust, het volkslied vooraf, mascottes etc. ontbraken allemaal niet. Aan de locals te horen is voetbal ook een hele grote sport, alleen omdat Zuid-Afrika zo slecht is, volgen ze vooral de Premier League. Als je vertelt dat je uit Nederland komt, gaat het automatisch ook over voetbal aangezien Nederland in Zuid-Afrika de finale van het WK in 2010 heeft gespeeld. Ze vertellen dan ook allemaal dat heel Zuid-Afrika voor Nederland was in de finale en allemaal 'hup Holland hup' riepen haha. Ook aan andere sportfaciliteiten geen gebrek zoals hockey, duiken en cricket. We zijn er ook achter gekomen dat het hier helemaal niet raar is om onderwaterhockey of onderwatervoetbal te doen (wtf).

Verder gaat het hier niet natuurlijk niet alleen om studeren. Genoeg leuke tripjes gedaan, zoals wijnproeven in Stellenbosch en summerset concerten in de botanische tuinen van Kirstenbosch. Ook hebben Lieke en ik zondag voor het eerst een auto gehuurd wat weer een nieuwe uitdaging was. Ze rijden hier namelijk aan de linkerkant van de weg en het is hier ook niet zo vlak als in Nederland. Maar het ging goed en we zijn naar Langebaan gereden. Dit is een lagoon op ongeveer 1,5 uur rijden afstand met het meest blauwe water wat ik ooit gezien heb.

Zaterdag ga ik genieten van mijn 'welverdiende' vakantie. We vliegen dan naar Johannesburg om vervolgens via de panoramaroute naar Kruger NP te rijden. Na drie dagen safari daar gaan we vervolgens door naar Mozambique om te genieten van de mooiste stranden en onder andere te zwemmen met walvishaaien. Heel veel zin in!!

xxxx

  • 17 Maart 2015 - 21:44

    Milow:

    Wauw, klinkt goooed Eijckie! En alvast heeeel veel plezier op je 'vakantie', ben stiekem wel een beetje jaloers hoor. Hier in Rome regent het al een aantal dagen :(

    Ben benieuwd naar je volgende verhalen!

    Liefs Milow

  • 17 Maart 2015 - 22:09

    Ma En Pa:

    Wat een prachtig verhaal. Hartstikke leuk om te lezen hoe je daar leeft en wat je allemaal meemaakt! We spreken elkaar gauw weer!
    Liefs XX

  • 18 Maart 2015 - 09:00

    Margo:

    Leuk om te lezen Simone, wat een prachtige tijd heb jij daar. Ik wens je een hele fijne vakantie,
    groetjes,
    Margo

  • 18 Maart 2015 - 09:40

    Anneke:

    Mooi relaas weer Simone en je schrijft zo beeldend dat het voor ons ook een beetje echt gaat leven. Heel bijzonder daar allemaal. Geniet ervan, ook van het tripje naar Johannesburg. Groetjes vanuit Den Haag waar we vandaag naar de stembus gaan. Anneke

  • 18 Maart 2015 - 10:59

    Simone:

    Klinkt allemaal heel leuk Eijckie! Hier zijn de lessen ook allemaal werkcolleges, dus ik snap je heel goed. Dan ga je in een keer de Tilburgmanier toch wel waarderen. Ik ben heel benieuwd naar je trip en ik hoop dat je ook veel foto's gaat maken zodat we allemaal mee kunnen genieten! :)

    Liefs Hurkie

  • 18 Maart 2015 - 18:35

    Maria Janssen:

    Mooi verslag Simone, leuk om te lezen hoe goed je het naar je zin hebt daar. Wel fijn dat de nederlandse meisjes bijzonder zijn daar, heb je zeker profijt van af en toe!
    Geniet van je vakantie en tot weer !
    Groetjes Maria.

  • 21 Maart 2015 - 15:22

    Veerle :

    Waaah klinkt allemaal super goed! En leuk dat je ook de locals leert kennen! Geniet van dit weekje vakantie meid!

  • 23 Maart 2015 - 16:38

    Nanice:

    Hoi Siem!

    Ahhhh wat een verhaal zeg! Super gaaf wat je allemaal meemaakt daar :-)
    Ondertussen ben je volgens mij alweer terug van je vakantie? Benieuwd naar je volgende blog!

    Geniet ervan xxxxx

  • 30 Maart 2015 - 14:46

    Marieke:

    hey Simone,

    leuk om je verslag te lezen, je bent lekker bezig zie ik wel. Inmiddels vakantie aan het vieren, heerlijk hoor.
    Have fun.
    Groetjes uit het bijna net zo boeiende Meerlo ;)
    xx
    Marieke

Tags: Kaapstad, UCT

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

31 Mei 2015

Almost the end..

17 Maart 2015

University Life

07 Februari 2015

First week!
Simone

Mijn ervaringen van mijn exchange in Kaapstad!

Actief sinds 11 Jan. 2015
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 2226

Voorgaande reizen:

11 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: