First week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Eijck - WaarBenJij.nu First week! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Simone Eijck - WaarBenJij.nu

First week!

Blijf op de hoogte en volg Simone

07 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Inmiddels ben ik net iets meer dan een week in Kaapstad en heb al veel meegemaakt, dus tijd voor de eerste blog. Vorige week woensdag was het dan zo ver: na ruim een jaar wachten eindelijk naar Kaapstad! Papa en mama brachten me naar Schiphol en daar aangekomen waren er nog een aantal vriendinnetjes die me ook kwamen uitzwaaien. Toen we met z'n allen wat aan het drinken waren, had ik wel even een momentje dat ik dacht: waarom wilde ik ook alweer weg als ik thuis ook zoveel lieve mensen om me heen heb? Uiteindelijk toch door de douane en in het vliegtuig richting Londen om vanuit daar verder te vliegen naar Kaapstad. De vlucht en overstap verliep in tegenstelling tot anderen (Esther en Eva haha) voorspoedig en m'n koffer was ook meegekomen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Kaapstad werd ik opgehaald door OL's. Dit staat voor Orientation Leaders die je de eerste week begeleiden, een soort TOP-mama of papa dus. Samen met nog wat anderen die op dezelfde vlucht zaten, gingen we vervolgens naar de campus van UCT. De eerste twee dagen zouden we namelijk nog in een vakantie-accommodatie verblijven. Dit waren residences, zoals je die in Amerika ook hebt. Verschillende gebouwen met hallen waar iedereen z'n eigen kleine kamertje had. Een week later zouden hier studenten intrekken die een full degree studie aan UCT doen. De OL's organiseerde verschillende tours in de wijken eromheen. UCT ligt aan de voet van de Tafelberg en ongeveer 10 minuutjes met de auto af van het centrum. De wijken waarin wij werden rondgeleid zijn wijken waar voornamelijk studenten wonen die aan UCT studeren en waar wij ook zouden komen te wonen, aangezien op de campus zelf niet genoeg plek is om iedereen huisvesting te geven.

In de dorms merkte ik al snel dat er heel veel Amerikanen waren die elkaar deels al kenden. Er gaan namelijk ongeveer 20 Amerikanen per universiteit naar UCT. Het typische stereotype van een Amerikaan klopt wel deels: heel vriendelijk, maar een tikje overdreven/onecht allemaal. Uiteindelijk ben ik deze twee dagen veel opgetrokken met een Amerikaans meisje en een uit Korea die in Canada studeert. Beide hadden dus ook wel het Amerikaanse in ze, maar ze waren niet zo over de top. Deze twee dagen bestonden vooral uit de buurt en de campus verkennen. 's Avonds gingen we naar Long Street, de uitgaansstraat. Een beetje vergelijkbaar met het Stratumseind, alleen dan 4 km lang en veel groter. Heel veel cafés hebben ook een balkon waar je je biertje op kunt drinken. Was heel erg leuk en waren zowel veel locals als internationals!

Op zaterdagochtend werden we met z'n alleen naar ons huis gebracht. Hier ontmoetten we ook onze zesde huisgenootje, Lieke. Zij doet een stage bij een faculteit van UCT, dus had de eerste twee dagen niet meegedaan. Het huis wat we hebben is echt een huis waar we niet op durfden te hopen. Het was vroeger een hostel, maar nu wonen we er nog maar met zes. Dit houdt in dat er heel veel badkamers zijn, waardoor ieder zijn eigen heeft, en de kamers heel groot zijn. Ik deel mijn kamer met Lieke, de Nederlandse, en het is echt een hele grote kamer met beide een eigen badkamer. Ook hebben we een grote woonkamer, keuken en als klapper op de vuurpijl een grote stenen barbecue in de tuin. Zo eentje van vier meter hoog en heel veel plek om te 'braaien'. Het voelt echt een beetje als een villa. Het zal sowieso weer wennen zijn als ik terug ga naar het Dionysoshuis vergeleken met hier, alhoewel ik hoorde dat het benedenhuis ook ge-upgrade is met een nieuwe keuken en een vaatwasser, dus daar kijk ik sowieso naar uit! De locatie is ook echt perfect, midden in het centrum van Observatory. We wonen naast de Mac dus tijdens het typen komt er zo regelmatig een vlaag van McDonaldslucht voorbij (D19 must be jealous).

Zondag begon de Orientation pas echt met de Peninsula tour. Het was de eerste dag dat we echt de highlights van Kaapstad gingen zien. Wat is het hier zo ontzettend mooi!! De oceaan is echt geweldig en de stranden zijn spierwit. We hebben die dag dingen gezien als V&A Waterfront, Camps Bay, Chapman's Peak, Cape Point, Kaap die Goede Hoop etc. Ze hadden ons ook nog gebracht naar Oceans view. Dit is een wijk waar tijdens de apartheid de zwarten heen werden gebracht. Zij werden in die tijd gewoon uit hun huizen gehaald en daarheen gebracht. De huizen daar waren hele crappy soort van appartementencomplexen. Het deed me een beetje denken aan de hele armen wijken in Amerika. We kregen daar een lunch en ze legden ons uit hoe ze nu de buurt aan het opbouwen waren door scholen te bouwen etc. Ook kregen we een soort van voorstelling te zien van veel jongeren om te laten zien wat ze allemaal konden ondanks de armoede. Dit varieerde van zingen tot breakdance tot stijldansen. Heel erg leuk om te zien! Ik wil zeker nog naar musea over de slavernij, apartheid en District Six om me meer te verdiepen in de apartheid.

De verdere introductieweek bestond uit vooral uit praatjes over verschillende dingen, pre-registratie (waarvoor je 4 uur in de rij moest staan, efficiëntie ten voeten uit..) en leuke dingen, zoals het strand, doen. We gaan hier tot nu toe ook veel uit eten, aangezien je voor 7 euro heel lekker uitgegeten hebt. Uiteindelijk zullen we wel moeten geloven aan koken, maar in de introductieweek is het nog wel prima zo.

Op woensdagavond hoorden we over de Full Moon Hike op Lion's Head. Lion's Head is een berg naast de Tafelberg die je kunt beklimmen en bovenop heb je een 360 graden uitzicht over Kaapstad. Het schijnt heel mooi te zijn en helemaal om daar met volle maan op te gaan. Wij hadden dus besloten dat we nu onze kans moesten grijpen en gingen de Lion's Head op. Wat een klim!! We dachten dat het gewoon een wandeling naar de top was, maar daar is niks van waar. Het eerste deel is nog gewoon een pad, maar uiteindelijk moet je toch echt klimmen met handen en voeten van steen naar steen. Ik heb regelmatig aan mama gedacht dat als ze dit zou willen toch wel een spoedcursus cardio moet gaan doen haha. Eenmaal boven helemaal uitgeput en bezweet was het uitzicht wel echt zo ontzettend mooi! De zon was aan het ondergaan, dus we hebben het zowel in het donker als in het licht gezien. Vooral in het donker was het heel indrukwekkend. Je keek over heel de stad vol met lichtjes en aan de horizon was daar een volle maan. Op foto's lijkt het lang niet zo mooi als in het echt, je moet het echt ervaren. Vervolgens moesten we dus ook weer heel de klim naar beneden. Dit was eigenlijk nog erger dan omhoog. We hadden namelijk geen zaklamp en aangezien er geen licht was en alleen stenen, was het heel erg aftasten waar je moest staan. Je kon namelijk niet echt vallen, want dan viel je wel zo'n 5 à 10 meter naar beneden. Uiteindelijk beneden zijn we maar naar huis gegaan en waren we te moe om nog verder uit te gaan.

De rest van de dagen bestonden vooral uit dingen bekijken als Woodstock, Old Biscuit Mill, uitgaan, shoppen en nogmaals naar V&A Waterfront. Vooral V&A Waterfront is echt geweldig. Het is een plek aan de haven waar overal restaurantjes zijn met lekkere loungestoelen. Het voelt een beetje als Zuid-Frankrijk, Saint-Tropez, maar dan met uitzicht op de Tafelberg. De weg er naartoe was vooral erg leuk. Lieke en ik besloten om een keer niet de taxi te pakken, maar het lokale busvervoer. Dit zijn kleine minivans waar ze zoveel mogelijk mensen inproppen en die rijden je dan naar de stad. Toen we eenmaal in een minivan zaten, vroeg een Zuid-Afrikaanse mevrouw meteen of we van Zuid-Afrika kwamen. Toen Lieke vertelde dat we Nederlands waren, viel bij haar meteen het kwartje waarom wij dit deden. Blanke Zuid-Afrikanen nemen namelijk nooit zulke busjes, die zijn meer van de taxi's en eigen auto. Ze vinden het dan ook helemaal leuk dat twee blanke blonde meisjes het lokale openbare vervoer proberen en willen je heel graag helpen om op je plaats van bestemming te komen. Je merkt echt als je open staat voor hun cultuur, ze je heel graag willen helpen. We waren echt een bezienswaardigheid en iedereen vroeg waar we vandaan kwamen. Heel leuk!

Komende week ben ik nog deels vrij, dus nog verder Kaapstad bekijken zoals bijvoorbeeld Robbeneiland en volgend weekend denk ik een klein tripje naar de wijnlanden.

I'll keep you posted!

Liefs,
Simone

P.S. Foto's zullen op Facebook komen.

• 08 Februari 2015 - 11:28

Eline:

Een uitgaansstraat van 4 km hahahahaha, daar ben je nog wel even zoet mee! Leuke update simoon :)

• 08 Februari 2015 - 12:24

Karin:

Mooi verhaal Simone !!!

• 08 Februari 2015 - 15:21

Veerle :

Klinkt heel goed! Lekker genieten van die introductie week haha

• 08 Februari 2015 - 19:42

Maria:

Leuk om te lezen Simone, geniet van alles!

• 11 Februari 2015 - 12:17

Annie Koenen:

Hoi Simone

Ik ben wel een beetje jaloers.Je maakt en ziet veel moois mee.
    Pas op jezelf.

• 17 Februari 2015 - 14:14

Nanice:

Heel leuk om te lezen Siem!!! Geniet ervan

• 18 Februari 2015 - 19:44

Anneke En Jac:

Bedankt voor je verhaal Simone. Prachtig, en zo kunnen we een beetje met je meeleven! Veel succes en plezier verder.

• 19 Februari 2015 - 19:58

Jan Fleurkens:

Hallo Simone,

Het allerbeste en geniet er maar van.

Groetjes.